top of page

«Απαθανατίζοντας τη φύση… Σε μια άλλη εποχή - Τα Ενετικά «ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ» Της Κύπρου!» ΤΕΛΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ

Updated: Jan 3, 2022

«ΑΠΑΘΑΝΑΤΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΦΥΣΗ… ΣΕ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΕΠΟΧΗ - ΤΑ ΕΝΕΤΙΚΑ «ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ» ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ!», 29-30/05/2021, ACPELIA NGO

Το Σαββατοκύριακο 29-30 Μαΐου 2021 πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η εκπαιδευτική εκδρομή του Σωματείου μας, ACPELIA, με τίτλο «ΑΠΑΘΑΝΑΤΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΦΥΣΗ… ΣΕ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΕΠΟΧΗ - ΤΑ ΕΝΕΤΙΚΑ «ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ» ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ!». Απώτερος σκοπός ήταν γνωριμία των ενετικών γεφυριών και του τοπικού πολιτισμού των Κοινοτήτων του Τροόδους σε αρμονία με το περιβάλλον της περιοχής. Τα γεφύρια της Κύπρου αποτελούν ανεκτίμητο θησαυρό και πολιτιστική κληρονομιά του νησιού, τα οποία ξεχωρίζουν σε λαογραφικό και αρχιτεκτονικό επίπεδο. Η μακρά τους ιστορία τα καθιστά αδιάσπαστο κομμάτι του πολιτισμού, ενώ η τοποθεσία τους, κτισμένα στα δάση και στα ποτάμια, τα κάνει να στολίζουν τις ορεινές και αγροτικές περιοχές του νησιού. Πρόκειται για πανέμορφες τοποθεσίες, σαν να είναι βγαλμένες από παραμύθι, που ταξιδεύουν τον επισκέπτη εκατοντάδες χρόνια πίσω και συνθέτουν ένα ειδυλλιακό σκηνικό. Πολλοί κατακτητές μέσα στο διάβα των αιώνων άφησαν το στίγμα τους στο νησί, όπως έκαναν και οι Ενετοί. Η Κύπρος αποτέλεσε κτήση των Ενετών από το 1489, μέχρι το 1571, όταν περιήλθε στα χέρια των Οθωμανών. Στα χρόνια της Ενετοκρατίας χτίζονται αριστουργηματικά γεφύρια τα οποία εντυπωσιάζουν με την τελειότητά τους και δαμάζουν τα στοιχεία της φύσης.

Ξεκινήσαμε την εκδρομή μας με τη συγκέντρωση όλων των συμμετεχόντων στις 8.30 το πρωί στον χώρο στάθμευσης του πολυκαταστήματος Jumbo (MacDonald’s) στον πρώτο κυκλικό κόμβο από την Πάφο (τελευταίος κυκλικός κόμβος από Λευκωσία).

Όλοι οι συμμετέχοντες μετέβησαν με τα οχήματά τους και έχοντας τον ξεναγό επικεφαλής, ο οποίος μας ξενάγησε σε κάθε γεφύρι, ακολουθήσαμε όλοι την ίδια πορεία.

Αρχικά, επισκεφθήκαμε το Γεφύρι της Μηλιάς στις 10:00, όπου, αρχικά, μάθαμε για τη λογική πίσω από την ανέγερση αυτών των ενετικών γεφυριών, σε σχέση με τη σημασία τους ως δίοδοι προσπέλασης μεταξύ χωριών. Το Ενετικό Γεφύρι της Μηλιάς γεφυρώνει τον Κρυό. Η περιοχή ανάμεσα στις Πλάτρες και το Πέρα Πεδί, όπου βρίσκεται το γεφύρι της Μηλιάς αφήνει άφωνο τον επισκέπτη, που δυσκολεύεται να την περιγράψει, λόγω της απαράμιλλης ομορφιάς, της αξίας και της περιβαλλοντικής προσφοράς της.

Ακολουθώντας τον ξεναγό μας, πορευθήκαμε με τα οχήματά μας για το Γεφύρι του Τζιελεφού, όπου φθάσαμε στις 11:00. Το Ενετικό γεφύρι του Τζιελεφού είναι κτισμένο στον ποταμό Διάριζο, τον ποταμό που ο λαός ονόμαζε «Βάρβαρο» λόγω του τρομερά μεγάλου θορύβου που κάνουν τα νερά του.

Έπειτα, φθάσαμε στο Γεφύρι της Ελιάς στις 12:00. Το γεφύρι αυτό πήρε το όνομά του από το μοναδικό δέντρο ελιάς που υπήρχε στην τοποθεσία όπου το έκτισαν, και αποτελούσε σημείο αναφοράς για τους ταξιδιώτες. Πρόκειται για οξυκόρυφο γεφύρι ενός τόξου. Είναι κτισμένο με πέτρα και αποτελεί μέρος του μονοπατιού «Ενετικά Γεφύρια». Τα παλιά χρόνια αποτελούσε τη μοναδική δίοδο προσπέλασης του Φοινιώτη από τους ταξιδιώτες που όδευαν από και προς Πάφο.

Να σημειώσουμε ότι σε κάθε στάση μας στα Γεφύρια οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στη φύση αλλά και να φωτογραφίσουν τα γεφύρια στο πλαίσιο του φωτογραφικού διαγωνισμού που διεξαγάγει το Σωματείο μας. Ειδικότερα, ο κάθε συμμετέχων θα επιλέξει την καλύτερη φωτογραφία του κατά τη διάρκεια αυτής της δράσης, η οποία θα αναρτηθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στην ιστοσελίδα του Σωματείου μας, όπου οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να ψηφίσουν μια φορά την καλύτερη κατά τη γνώμη τους λήψη. Το έπαθλο θα είναι για τους τρεις πρώτους νικητές του διαγωνισμού η συμμετοχή σε μελλοντικό πρόγραμμα Erasmus plus του Σωματείου μας στο εξωτερικό.

Στη συνέχεια, πήγαμε στον εκδρομικό χώρο του φράγματος του Προδρόμου στις 13:30 για φαγητό, όπου όλοι οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν μεταξύ τους χάρη σε διασκεδαστικές δραστηριότητες ice braking με την εμπλοκή όλων. Παράλληλα, είχαμε την ευκαιρία να περπατήσουμε και να θαυμάσουμε το ειδυλλιακό περιβάλλον, να παίξουμε βόλει, και να βγάλουμε αρκετές φωτογραφίες από drone.

Το απόγευμα στις 16:00 φθάσαμε στο ξενοδοχείο ELYSSIA στον Πεδουλά. Στις 19:30 η Γραμματέας του Σωματείου μας έκανε παρουσίαση του Σωματείου μας και των δράσεών μας, ακολούθησε δείπνο και μεγάλο πάρτι με μουσική και πολύ χορό, όπου οι συμμετέχοντες ήρθαν πιο κοντά μεταξύ τους και το περιβάλλον έγινε πολύ οικείο.

Το πρωί της Κυριακής στις 10:30 αναχωρήσαμε για το Γεφύρι του Καλοπαναγιώτη. Σε περιοχή του χωριού Καλοπαναγιώτης, που βρίσκεται μόλις εκατό μέτρα νότια του Μοναστηριού του Αγίου Ιωάννη του Λαμπαδιστή, βρίσκεται το τρίτο κατά σειρά Ενετικό γεφύρι που ενώνει τις όχθες του ποταμού Σέτραχου που διαρρέει την κοιλάδα της Μαραθάσας. Πρόκειται για ακόμη ένα μνημείο που μας θυμίζει την εξαιρετική αρχιτεκτονική και την εκπληκτική τεχνική γεφύρωσης ενός ποταμού, με τέτοιο τρόπο που ο χρόνος δεν το «αγγίζει». Το γεφύρι για εκατοντάδες χρόνια ήταν η μόνη οδός που ένωνε το χωριό με το Μοναστήρι του Λαμπαδιστή. Μέχρι και σήμερα το Γεφύρι εξακολουθεί να χαρίζει μαγευτικές εικόνες στους διαβάτες.

Στις 12:00 αναχωρήσαμε για το Γεφύρι της Τριμίκλινης, το οποίο εντυπωσίασε τους συμμετέχοντές μας. Το μοναδικό διπλογέφυρο της Κύπρου βρίσκεται σε μία πανέμορφη τοποθεσία στην ορεινή Λεμεσό. Το γεφύρι αποτελείται από 2 διαφορετικές κατασκευές, που χρονολογούνται σε διαφορετικές ιστορικές περιόδους. Η πρώτη φάση της κατασκευής ολοκληρώθηκε το 1901. Οι αρχικές του προδιαγραφές ήταν τέτοιες, ώστε να εξυπηρετεί κάρα που μετακινούνταν από τη μία άκρη της Κύπρου στην άλλη, διασχίζοντας την ορεινή Λεμεσό. Η δεύτερη φάση ολοκληρώθηκε το 1917, μετά την εμφάνιση των πρώτων μηχανοκίνητων οχημάτων. Από το σημείο αυτό γινόταν η σύνδεση Λεμεσού – Τριμίκλινης – Τροόδους.

Στον χώρο κάτω από το γεφύρι της Τριμίκλινης πήραμε το μεσημεριανό μας γεύμα, και ακολούθησε μουσική με κιθάρα και τραγούδι, αλλά και εντυπώσεις από τους συμμετέχοντες στη δράση μας. Η θετική αποτίμηση της εκδρομής μας ήταν η μεγαλύτερη ικανοποίηση για τους συντελεστές της. Μάλιστα, οι ώρες του πρόγραμματός μας τηρήθηκαν με κάθε ακρίβεια, οι ξεναγήσεις κέντρισαν την προσοχή των συμμετεχόντων, με αποτέλεμα να αποκομίσουν πολύτιμες πολιτισμικές γνώσεις, η διασκέδαση δεν έλειψε καθόλου, και όλα κύλησαν περίφημα, με την ικανοποίηση ζωγραφισμένη στα χείλη όλων.

Στις 14:30 αναχωρήσαμε για Λεμεσό, ώστε όλοι να ψηφίζαμε στις βουλευτικές εκλογές.