top of page

Γνωρίζοντας τον Βυζαντινό Πολιτισμό της Κύπρου με σεβασμό στο Περιβάλλον | 3 - 4 Οκτωβρίου 2020

Updated: Oct 28, 2020

Το Σωματείο μας, στο πλαίσιο των δράσεων του για προώθηση και προβολή του πολιτισμού της Κύπρου, διοργάνωσε διήμερη εκδρομή στο Τρόοδος, με έμφαση στην ανάδειξη του Βυζαντινού πολιτισμού του νησιού και στην επίδειξη σεβασμού προς το περιβάλλον. Η εκδρομή ήταν επιχορηγημένη από τον Οργανισμό Νεολαίας Κύπρου.

Παράλληλα με την απόκτηση γνώσεων από τους συμμετέχοντες για τη βυζαντινή εκκλησιαστική αρχιτεκτονική της Κύπρου, τις αρχαίες τοιχογραφίες που κοσμούν τις εκκλησίες μας και την ιστορία που βρίσκεται πίσω από αυτές, στοχεύσαμε να μεταδώσουμε στους συμμετέχοντες την αγάπη, το σεβασμό και βασικές γνώσεις για την κυπριακή φύση.

Ξεκινήσαμε το πρωί του Σαββάτου 3 Οκτωβρίου με λεωφορείο από τον Άγιο Γεώργιο Χαβούζας, με πρώτο σταθμό την εκκλησία του Αγίου Νικολάου Στέγης στην Κακοπετριά και δεύτερο σταθμό την εκκλησία της Παναγίας Ποδύθου στη Γαλάτα, στις οποίες ξεναγηθήκαμε. Στον Άγιο Νικόλαο Στέγης μάθαμε τι κάνει την εκκλησία αυτή τόσο μοναδική, ώστε να συγκαταλέγεται σε ένα από τα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Πρόκειται για μια εκκλησία που κοσμείται με έργα από τον 11ο μέχρι τον 17ο αιώνα. Παράλληλα, μάθαμε για την τεχνοτροπία της, που οδήγησε σε τόσο ανεξίτηλες τοιχογραφίες που άντεξαν στο πέρασμα του χρόνου.

Στην Παναγία Ποδύθου, που χρονολογείται αρχές του 16ου αιώνα, παρατηρήσαμε τις αναγεννησιακές επιρροές στην τέχνη σε ένα τόσο μικρό εκκλησάκι με ιδιαίτερο ορθογώνιο σχήμα χτισμένο από ακατέργαστους λίθους και λάσπη.

Έπειτα, είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε το εκκλησάκι του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στη Γαλάτα, το οποία απέχει λίγα μέτρα από την εκκλησία της Παναγίας Ποδύθου. Το εκκλησάκι αυτό οικοδομήθηκε περίπου την ίδια εποχή με το εκκλησάκι της Παναγίας, και μας εντυπωσίασε με την αρχιτεκτονική και τις τοιχογραφίες που χρονολογούνται τη βυζαντινή περίοδο και αυτές.

Επόμενος σταθμός ήταν ο εκδρομικός χώρος Πλατανιών, όπου κάναμε πικνίκ, το οποίο ετοίμασαν μέλη του Σωματείου μας, και απολαύσαμε ένα διάλειμμα από την περιήγηση μας, έχοντας, παράλληλα, την ευκαιρία να διασκεδάσουμε και να γνωριστούμε καλυτέρα με τα μέλη του Σωματείου μας.

Ακολούθησε επίσκεψη στην εκκλησία του Αγίου Ιωάννη Λαμπαδιστή στον Καλοπαναγιώτη, σε ένα χώρο που μας προκάλεσε κατάνυξη και δέος, λόγω του ότι εκεί βρίσκεται η κάρα του Αγίου Ιωάννη και εικόνες που ξεχωρίζουν και συγκινούν τον κάθε επισκέπτη. Μάλιστα, είχαμε τη δυνατότητα να επισκεφθούμε και να ξεναγηθούμε στο Μουσείο που βρίσκεται δίπλα στην εκκλησία, όπου μάθαμε για την ιστορία των διάφορων εικόνων και ιερών αντικειμένων που φυλάγονται εκεί και στον Ναό, καθώς και για τα θαύματα του Αγίου Ιωάννη του Λαμπαδιστή. Οι ξεναγήσεις στις εκκλησίες έγιναν από μέλη του Σωματείου μας.

Το βράδυ δειπνήσαμε στο ξενοδοχείο, και ακολούθησε παρουσίαση των δράσεων και των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Σωματείου, ένα μικρό πάρτι και διανυκτέρευση στο Ξενοδοχείο Elyssia.

Την επόμενη μέρα, 4 Οκτωβρίου, προγευματίσαμε στο ξενοδοχείο και έπειτα πραγματοποιήσαμε ξενάγηση στην εκκλησία του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στον Πεδουλά.

Αργότερα, αναχωρήσαμε για το Γεωπάρκο του Τροόδους. Χωρισμένοι σε ομάδες, είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε πεζοπορία στον βοτανικό κήπο και τις γύρω περιοχές του Γεωπάρκου και να μάθουμε για την ιστορία της περιοχής του Αμιάντου. Παράλληλα, απολαύσαμε τη φύση, τον καλό καιρό και τον καθαρό αέρα. Ακολούθησε ξενάγηση στο Γεωπάρκο, όπου, μεταξύ άλλων, συζητήσαμε για τη χλωρίδα και την πανίδα της Κύπρου, τον τρόπο που προκαλούνται οι σεισμοί και τα είδη των πετρωμάτων. Ιδιαίτερα ενδιαφέρων ήταν ο λόγος που κάνει το Τρόοδος τόσο ξεχωριστό ανά το παγκόσμιο, που είναι ο τρόπος με τον οποίον αναδύθηκε από τη θάλασσα κατά τη δημιουργία του, καθιστώντας το μοναδικό κέντρο μελέτης για γεωλόγους που ενδιαφέρονται να μελετήσουν τον βυθό της θάλασσας και τα πετρώματά του.

Στη συνέχεια, γευματίσαμε στην Ταβέρνα «Φύλαγρα» και τέλος, το απόγευμα της Κυριακής, επισκεφθήκαμε τον καταρράκτη του Μέσα Ποταμού. Μέσα από αυτή την επίσκεψη ήρθαμε πιο κοντά στη φύση, περπατήσαμε στην περιοχή και αντικρίσαμε εκπληκτικά και πανέμορφα τοπία με συνεχόμενους μικρούς καταρράκτες και ξεχωριστά πετρώματα. Ακολούθησε αναχώρηση για τη Λεμεσό.

Η εκδρομή άφησε όμορφες εντυπώσεις στους συμμετέχοντες, καθώς, πέρα από τις γνώσεις που αποκόμισαν σχετικά με τις βυζαντινές εκκλησίες παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς του νησιού και το περιβάλλον της περιοχής του Τροόδους, ξεχώρισαν το ομαδικό κλίμα, τη θετική διάθεση που υπήρχε καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδρομής και τη συναναστροφή με άτομα με κοινά ενδιαφέροντα, σημειώνοντας ότι πέρασαν ένα εποικοδομητικό διήμερο.